Dualiteit in de benadering van kinderen

Fotografie door armina.

armina

De nieuwste artikelen rechtstreeks in je inbox?

Dualiteit in de benadering van kinderen

Vanaf de geboorte worden kinderen op tegenstrijdige manieren benadert. Enerzijds als mini-volwassenen met vergelijkbare verwachtingen. Anderzijds alsof hun intellect (en menselijke waarde) een aantal treden lager zit dan de werkelijkheid.

Aanleren om later weer af te leren

Kleine kinderen wordt bij voorbaat al vaak een ander woord geleerd dan het woord dat wij volwassenen zelf gebruiken. Toet-toet in plaats van auto, waf-waf voor hond en ga zo maar door. Het getuigt van creativiteit als kinderen zelf zo’n invulling bedenken, omdat ze het eigenlijke woord niet weten. Een prachtige poging om dat wat ze willen zeggen ook kenbaar te maken aan anderen, zonder de eigenlijke woorden te weten. Het is echter totaal nutteloos als deze woorden door anderen worden aangereikt.

Er heerst de aanname dat het eigenlijke woord te moeilijk is en dus wordt er gelijk een ‘kinderwoord’ voor verzonnen. De invulling dat het kind nog niet slim genoeg is om ‘volwassenwoorden’ te kunnen gebruiken. Wanneer ze dan als oud genoeg voor het ‘volwassenwoord’ worden bevonden, wordt er ineens geëist dat het ‘volwassenwoord’ gebruikt wordt. Wanneer dit niet wordt gedaan, wordt er haast geërgerd gereageerd. Dat de kleintjes het ‘kinderwoord’ tot dat moment aangereikt hebben gekregen, erkenning van dat woord hebben gehad, wordt algauw vergeten. Er moeten ‘gewone woorden’ worden gebruikt.

Tegelijkertijd worden kinderen, tijdens het onderschatten van het oppikken van taal, op andere gebieden sterk overschat. Babies moeten op hun eigen kamer slapen, zelf spelen, alleen kunnen zijn. Allerlei zaken die compleet tegen hun natuur ingaan. Gedreven door de angst dat ze anders een jaar of 16 later niet zelfstandig genoeg zijn.

Kinderen en seksualiteit

Zo’n zelfde dualiteit is duidelijk aanwezig zodra het om seks en seksualiteit gaat. Enerzijds moet de ‘kinderlijke onschuld’ koste wat kost behouden blijven. Praten over seks en voortplanting wordt bij voorkeur vermeden. Voor het aanduiden van lichaamsdelen worden ook hier kinderwoorden gebruikt. Vulva wordt spleetje, penis wordt plasser. Seks wordt omschreven als knuffelen. Als er dan eens is gemeld dat je door seks zwanger kunt raken, kunnen kinderen (al dan niet duidelijk) angstig worden om knuffels uit te delen of in ontvangst te nemen.

Anderzijds zijn kinderen slachtoffer van overseksualisering. Dat vrouwen hun borsten overal moeten bedekken (en tegelijkertijd wel zichtbaar laten zijn) terwijl mannen doorgaans ongestraft onbedekt kunnen (en mogen) zijn is vreemd. Zeker als diezelfde logica wordt doorgetrokken naar meisjes waar nog geen sprake is van borstontwikkeling. Op jonge leeftijd ziet de borstkas er niet anders uit dan van jongens, toch wordt er verwacht dat ze met bikini topjes en op beha’s lijkende hemdjes hun borstkas bedekken. Alledaagse kleding voor jongens is gebaseerd op stoerheid, functionaliteit. Voor meiden gaat het om uiterlijk, verleidelijkheid.

De dualiteit in de benadering is niet alleen het probleem van de kinderen van nu.

Er wordt in taal moeite gedaan om de ‘kinderlijke onschuld’ te bewaren, terwijl dit in de verdere benadering juist wordt afgepakt. Kinderen mogen geen kind meer zijn. Er worden veel volwassenzaken van ze verwacht. Zelfstandig zijn, een goede zelfbeheersing en ga zo maar door. Tijd om te oefenen om die zaken onder de knie te krijgen wordt ze nauwelijks gegeven. Wanneer ze in andere zaken ook aan die volwassenverwachtingen proberen te voldoen, worden ze weggezet met “jij bent nog maar een kind.”

De dualiteit in de benadering is niet alleen het probleem van de kinderen van nu. De benadering en het beeld van de jeugd als gevolg daarvan wordt meegenomen in de toekomst, waardoor het ook op de nieuwe jeugd opgedrongen wordt. Een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden. Kinderen zijn niet minder waard omdat ze minder levenservaring dan wij volwassenen hebben. Kinderen zijn niet minder waard dan volwassenen, punt.

Lukt het jou de genoemde dualiteit in de benadering van (jouw) kinderen te filteren?

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Reacties worden gemodereerd, het kan dus even duren voor jouw reactie echt geplaatst is.
Zou je dat wat je in je reactie wilt plaatsen niet zeggen tegen iemand die je na staat? Dan is het hier ook niet gepast.

*


Before you diagnose yourself with depression or low self esteem, first make sure that you are not, in fact, just surrounding yourself with assholes.

William Gibson